Planera för löpning till vintern

· Årstider, Motion, Tips, Träning
Author

Det är många som fasar ut de flesta typer av utomhusövningar så fort det börjar bli lite kallt, och detta blir ännu mer omfattande när snön börjar komma. Men snö och kyla behöver faktiskt inte vara det hinder många intalat sig själv att det är.

Det gäller att vara rätt utrustad för att springa på vintern, men man ska inte klä sig som när man bara är utomhus normalt sett. Som så många andra vinteraktiviteter är lager på lagerprincipen en väldigt bra utgångspunkt för vinterlöpning. Man vill ha en underlager som fraktar fukten bort från huden, ett mellanlager som håller värmen inne och ett ytterlager som skyddar mot vind och väta, men även har en bra andningsförmåga.

Den innersta lagret ska därför helst vara något funktionsmaterial. Mellanlagret kan gärna vara en lite tunnare polotröja eller en fleecetröja. Och för det yttersta lagret tar man ett membran som Gore-Tex, Helly-Tech eller Triplepoint.

Tillsammans med dessa kläder kan det vara smart att antingen köpa broddar och fästa på sina skor eller köpa ett par extra skor som faktiskt är menade att använda som vinterlöparskor.

Det man bör vara medveten om när man springer på vintern är bland annat att övergångsperioderna kan vara mer besvärlig än mitt på vintern. Under denna tid fryser och smälter det om vartannat och risken för skador går upp. Det är också viktigt att tänka till när man planerar sina löppass och inte räknar antal km likadant som när man springer på bar mark. Att springa i snö och kyla gör faktiskt att man tappar tempot något och lägger en annat belastning på kroppen.

Man kan ha svårigheter att hitta längre sträckor som går bra att springa på mitt i vintern, speciellt om man bor mindre centralt. Ett tips är då att leta upp en kortare sträcka och köra kortintervaller fram och tillbaka på dessa.