Rekommenderat dagligt intag

· Blogg, Tips
Author

895483-fruits-and-vegetables

Förkortningen RDI (rekommenderat dagligt intag) har nog alla som tittat på innehållsförteckningen av livsmedel sett. Detta är något som gäller för alla möjliga former av vitaminer och mineraler, och är helt enkelt hur mycket man bör få i sig av ämnet varje dag.

Det finns 13 olika vitaminer, nio av dessa är vattenlösliga och de andra fyra är fettlösliga. Våra kroppar är mycket bättre på att lagra och behålla de fettlösliga vitaminerna så det är betydligt vanligare att om någon lider av en vitaminbrist så är det en av de vattenlösliga vitaminerna som troligtvis är boven. De vattenlösliga vitaminerna är C- och alla åtta B-vitaminer, de fettlösliga vitaminerna är A-, D-, E- och K-vitamin. För den underhållande historien över hur dessa vitaminer fick sina namn kan man se videon nedan.

Mineralerna används av kroppen för att bygga upp delar som skelett, brosk och tänder, men vi behöver även mineraler för att upprätthålla både salt- och vattenbalansen, för att musklerna ska kunna arbeta och för att nervimpulser och överföring av signaler mellan celler ska fungera. De mineraler kroppen är i störst behov av är:

  • Jod
  • Järn
  • Kalcium
  • Kalium
  • Koppar
  • Krom
  • Magnesium
  • Mangan
  • Molybden
  • Selen
  • Zink

Alla vitaminer och mineraler vi behöver kan vi få i oss genom vår kost. Och med så många olika ämnen är det ganska tydligt att en varierad och balanserad kost är en av de bästa sakerna man kan skaffa. Dock så är detta inte riktigt möjligt för alla, den vanligaste anledningen är olika former av matallergier. När man har en hel grupp av livsmedel man inte kan äta är det lätt att man inte får i sig tillräckligt av en eller flera vitaminer eller mineraler. Som tur är kan man få i sig alla dessa på andra sätt, nämligen genom kosttillskott.

Rekommendationer för varje vitamin och mineral kan man hitta på Livsmedelsverkets hemsida.