Ta en powerwalk

· Träning
Author

Powerwalk har kommit att bli något av ett modeord de senaste åren och det är verkligen inte konstigt.

Det har visat sig att den raska promenaden som en powerwalk utgör har många fördelar och kan till och med vara bättre än många andra, mer ansträngande motionsformer. Det är enkelt att komma igång med powerwalks och dessutom är det ett bra sätt att komma ut i naturen på.

Powerwalk

Många fördelar

På Vårdguiden.se kan man läsa om de positiva aspekterna av en powerwalk. När du går ut och powerwalkar tar du del av många av de hälsofrämjande aspekterna du får när du gymmar eller springer. Den största skillnaden är att din kropp inte belastas lika mycket. Det gör styrkepromenaderna perfekta för dig som har problem med exempelvis knäna eller ryggen. Visserligen har promenaden inte samma konditionseffekt som löpning, men du bygger fortfarande upp muskler och skelett samt förbättrar din kondition. Försök att gå rak i ryggen och låta armarna pendla med en cirka 90 graders böjning för att få ett bra tempo och hög puls.

Rätt kläder och skor

Det finns inga dåliga väder, bara dåliga kläder – den devisen är viktigt inte minst för de som tycker om att gå powerwalks. Du kommer märka att det blir mycket roligare att ge dig ut på promenad om du har rätt skor och kläder för ändamålet.

Numera finns kläder specialanpassade för den som går raska promenerar; du hittar flera sådana kläder och skor samt andra tillbehör på exempelvis Sportamore. Hur ska då kläderna vara? Det viktigaste är att de är lätta att röra sig i och att de andas. Välj lager som leder svetten bort från kroppen. Som regel behöver du tjockare lager vintertid än när du löptränar då du inte blir lika varm under promenaden. Det finns särskilda walkingskor vars stötdämpning och utformning är perfekt för just powerwalks och gör din motion mer skonsam mot kroppen.

Samla kompisarna

Att vara några stycken som powerwalkar tillsammans gör det hela mycket roligare, och mycket lättare. Det kan behövas en knuff i bland för att man ska komma igång. Är man då ett gäng som har sina rutiner så kan det kännas lättare att komma ut. Sedan så är det betydligt roligare om man är några än att promenera ensam. Sätt upp mål hur långt ni ska gå och hur ofta, är ni i olika fas när det gäller kondition så hjälp varandra att öka kondisen genom att peppa och komma med goda råd. Tillsammans blir de så mycket roligare.