Träning året runt

· Årstider, Hälsa, Motion, Tips, Träning
Author

4 seaons

Träning ska inte vara tråkigt. Visst, det ska vara lite jobbigt ibland, men absolut inte så tråkigt att du bävar inför varje pass. Något som gör träningspassen intressant är variation. Vi ger tips genom hela året med fokus på vinter eftersom det är mest aktuellt just nu. 

Vinter

Under vintern ska du prova på de klassiska vintersporter. Ut i elljusspåret med längdskidorna, du kan hitta begagnade på Blocket! Sedan är det dags att prova slalom, åk dit under en dag då med mindre folk så du har plats att ramla och glömma svänga. Åk ned till isrinken en kväll och försök att återuppta tekniken du lärde dig i skolan.

För att vintersporter ska kännas roliga måste man hålla sig varm under tiden. Det bästa sättet är att köpa en en skaljacka eftersom den fungerar under flera årstider. Under vintern är den ett bra skal över fleecetröjan och understället. Under hösten håller den regnet borta och under våren kan man ha en t-shirt och skaljacka fram tills dess att bikinin och solstolen ska fram.

Våren

Dags att prova på att jogga. Det är jättebra för konditionen och något som är helt gratis. Du kan jogga i vilka kläder du vill, även om det rekommenderas att man har tajta kläder på sig för att minska luftmotståndet, och du behöver inte ha tillgång till ett jobb eller extra utrustning.

Sommaren

Nu ska baddräkt och badshortsen på! Ligg inte bara på stranden hela sommaren, lek extra mycket i vattnet och spela några volleybollmatcher. Du kan också prova på att surfa, det går att göra i Sverige också. På vissa platser finns det också båt och att hyra så du och kompisarna kan prova på vattenskidor eller wakeboard. Ta vara på det varma vattnet medan det är här, för sen kommer hösten.

Hösten

Det här är en ganska blöt och regnig period för Sverige. Istället för att göra alla aktiviteter utomhus kan du fokusera på styrketräning inför sommaren bravader. Styrketräning ska alltid finnas med på träningsschemat men under vissa perioder kan man välja bort konditionsträningen och satsa stenhårt på att bli stark och få bra hållning.