Träning med fria vikter

· Hälsa, Motion, Tips, Träning
Author

De flesta som ska börja styrketräna vänder sig till gymmet och läser instruktionerna på maskinerna. Det känns lättare och tryggare att använda maskinerna än de fria vikterna på andra sidan gymmet. De är väl bara till för body builders eller de som har tränat i flera år? Helt fel!

Du hittar alltid fria vikter på gymmet men kan också köpa hem dina egna om du hellre vill träna hemma. Det finns flera fördelar med att välja fria vikter istället för maskinerna. En fördel är att de är ostabila och du behöver konstant balansera och arbeta mot vikten så den inte faller i fel riktning. Samtidigt som du arbetar med vikten aktiverar du även flera små muskelgrupper för att korrigera vikten och hålla den stabil. Du får alltså en mer helomfattande träning än på en maskin.

Du använder som sagt flera muskelgrupper med fria vikter. En maskin är fast i en rörelse, och vikterna kan bara färdas genom en fastställd bana. När du använder hantlar eller skivstång aktiveras fler muskelgrupper och du kommer generellt att använda bålen mer. Att träna bålen är väldigt viktigt för kroppen, en stark bål stärker ryggraden och minskar skaderisken när du rör dig eller lyfter tungt.

Oroa dig inte för skaderisken, om du tränar rätt är risken densamma som med maskiner. När du påbörjar en ny övning ska du inte använda några vikter alls, be gärna en kompis eller gympolare kolla så du har rätt form. Sedan kan du lasta på vikterna och känn efter. Nyper det i fel muskelgrupp behöver du justera din teknik. Och när du ska klättra upp i vikt borde du inte öka med mer än 2,5 eller 5 kg åt gången.